GILDENULAND.nl maakt gebruik van functionele-, analytische- en tracking-cookies om de website te verbeteren. Hiervoor slaan wij informatie op zoals je IP-adres, je surfgedrag en alle persoonsgegevens die je zelf bij ons achterlaat. Wij gebruiken deze gegevens om met tools van andere partijen deze informatie te analyseren om onze website te verbeteren. Je kunt nu direct toestemming geven voor al deze cookies.

Nieuwsflits

Nieuwe datum Gildedag Kring Maasland is 21 mei 2023!
Op deze nieuwe datum hopen we wij iedereen weer te ontmoeten om er samen een gezellige dag van te maken.
U komt toch ook?

Bezoek ons op Facebook Bezoek ons op YouTube Bezoek ons op Twitter

Europees schutters treffen in Deinze

Op vrijdag 19 augustus vertrokken 4 personen met de camper en daarna 20 personen van het Gilde met de bus richting Deinze in België waar het Europees schutters treffen plaats vond. Maar eerst naar ons Hotel Ibis in het plaatsje Kortrijk in België om in te checken.

Daar aangekomen bij het hotel na ruim 3 uur rijden werden we als Gilde gastvrijheid ontvangen, en het was een goed hotel met mooie kamers, oftewel perfect in orde. Na ingecheckt te hebben en ieder een T-shirt van het Gilde aan had zodat we elkaar van ver konden herkennen, reden we met de bus naar Deinze om eerst even wat te eten en daarna richting de feesttent op het feestterrein.

Een prachtige avond was het en heel veel bekenden gezien en gebuurt en gedronken.

De volgende ochtend kregen we een heerlijk ontbijt en zo rond 11.00 uur reden we weer naar het feestterrein toe. Onze Koning en Hoofdman waren toen al om 09.00 uur vertrokken met de taxi naar Deinze om zich aan te melden voor het Europees Koningsschieten. Rond 11.30 uur waren we alweer op het feestterrein waar alweer de eerste biertjes besteld werden. Om 12.00 uur begon het koningsschieten en onze Koning Antoine van der Schoot deed ook mee. Op die dag doen er een aantal Prinsen en ook zo’n 350 Koningen mee uit heel Europa en dat is een prachtig gezicht om te zien. Er staan 10 bomen met een vogel erop en per boom schieten er ongeveer 35 Koningen op een vogel. Diegene die de vogel eraf schiet is door samen met 2 ervoor en 2 Koningen erna, en die gaan naar de finale waar de uiteindelijke Europese Koning uit voort komt. Ditzelfde geldt ook voor de Europese Prinsen.

Onze Koning zat er niet bij die door ging naar de volgende ronde, maar had wel een unieke ervaring meegemaakt.

Zo rond de klok van 18.00 uur was de nieuwe Europese Prins en Koning bekend en zowel een Prinses als een Koningin uit Duitsland, wat wel heel erg uniek is want dit was de eerste keer in de historie van het EST dat dit gebeurde. En natuurlijk wij als Gilde gingen verder waar we gebleven waren, goed eten en lekker drinken en feest vieren.

Zo rond de klok van 24.00 uur gingen we weer naar de bus toe om terug te keren naar het Hotel in Kortrijk.

De volgende ochtend weer een lekker ontbijt in het hotel en iedereen het Gildepak aan voor de grote optocht die dag, vertrokken we om 11.30 uur nadat we uitgecheckt hadden in het hotel richting Deinze. Rond 12.00 uur waren we weer op het feestterrein en zagen de eerste Gilden/Schutterijen vertrekken voor de optocht die om 12.00 uur begon.

Wij hadden de tijd want van de 5 regio’s was ons Gilde aan de beurt in regio 3 en we hadden nummer 166 in de optocht van de ongeveer 350 Gilden en Schutterijen uit Europa.

Om half 3 mochten we dan vertrekken in een unieke optocht die 2.7 kilometer lang was en een machtig mooi gezicht is om al die Gildebroeders te zien in een prachtige optocht. Tijdens de optocht stonden er ook heel veel mensen langs de kant en zaten veel terrassen goed vol.

En door al dat publiek valt zo’n optocht mee en was het voor ons ook genieten, zelfs tot het eind toe waar we meteen richting tent liepen waar het bier al weer klaar stond.

Rond de klok van 18.00 kwam het laatste Gilde langs van de hele optocht en was het EST zo goed als afgelopen.

Het was een hele mooie middag met natuurlijk weer het nodige gerstenat en veel plezier met andere Gildebroeders en -zusters vanuit Europa.

Zo rond de klok van 19.30 uur gingen we weer met de bus terug naar Nuland toe om in ons clubhuis “het Guldenschot” nog een biertje te pakken en een machtig mooi weekend af te sluiten. En dat was zeker wel gelukt.

Al met al waren het drie hele gezellige, gebroederlijke en feestelijke dagen die eigenlijk iedereen eens een keer moet meemaken. Dan ziet men een spektakel wat ongekend is en dan merk je het broederschap door heel Europa heen, want ook al versta je ze soms niet, samen een biertje drinken doet wonderen. Op naar het volgende EST aan de Mondsee-irrsee in Oostenrijk in 2024 en de meeste kijken er nu alweer naar uit. Dus wilt u dit ook meemaken, kom bij de Guld en vier het broederschap mee met ons.

Want iedereen weet,

De Guld is ………..altijd kei gezellig !!!